گزارش بازدید وب سایت :

کاربران آنلاین : ۱۲ نفر

تعداد بازدید های امروز : ۴۱۰ مورد

تعداد بازدید های دیروز : ۲۲۰ مورد

تعداد بازدید های هفته : ۱۶۶۲ مورد

تعداد بازدید های کل : ۱۰۳۳۷۳۴ مورد

پر بازدید ترین روز : ١٣٩٨/١٢/٦ - ۷۱۷۷ مورد

15 الی 30 دی ماه 1396، بسیج ملی "پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم"

شنبه ١٦ دی ١٣٩٦ ساعت ١٢:٢٦ ب.ظ   ( بازدید : 399 نفر )


روند هشدار دهنده و رو به گسترش اضافه وزن و چاقي و بيماري هاي غيرواگير مرتبط با آن و پيامدهاي زيانبار آن از مهمترين مشكلات بهداشتي عمومي در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه بشمار مي رود.

چاقي و اضافه وزن بدنبال تغيير در الگوي مصرف غذايي، مصرف بي رويه مواد قندي و چربيها، غذاهاي چرب و سرخ شده ، فست فودها و كم تحركي ایجاد شده و خطر بروز بيماريهاي غير واگير از جمله بيماريهاي قلبي عروقي، ديابت، سرطان، فشار خون بالا، چربی خون بالا، سنگ های صفراوی، واریس، بواسیر، افزایش چربی خون،  نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگی نفس، بیماری های کبد وکیسه صفرا، سرطان های روده بزرگ، پروستات در مردان و سرطان سینه و تخمدان و مشکلات باروری در زنان و ... را افزايش مي دهد.

در ایران براساس نتایج مطالعه عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در سال 1395 ، حدود 60% جمعیت 18 سال و بالاتر در ایران دچار اضافه وزن و چاقی هستند. چاقی در کودکان و نوجوانان کشور نیز روند افزایشی را طی می کند بطوری که حدود 14% کودکان 23-15 ماهه کشور در معرض خطر اضافه وزن هستند.

در چنین شرایطی بهره مندی از اصول پیشگیری اولیه، انجام مداخلات آموزشی و اجرایی، اصلاح باورها و تغییر رفتارهای فردی و اجتماعی و تدوین و اجرای برنامه های مداخلاتی موثر بعنوان یک ضرورت مورد تاکید قرار می گیرد،. همکاری و همدلی سازمان ها و ادارات در جهت اطلاع رسانی و انجام مداخلات اجرایی جهت پیشگیری و کنترل اضافه وزن و چاقی و در نهایت کمک به ارتقاء سلامت جامعه، ضروری و حائز اهمیت است. بطوریکه از این طریق می توان در کنار بهره گیری از رفتارهای سلامت از اضافه وزن و چاقی پیشگیری نموده و تا حد زیادی از بار این بیماری و بیماری های مرتبط کاست.

در همین راستا، در چارچوب سند ملی تغذیه و امنیت غذایی با هدف "توقف افزایش شیوع چاقی" بسیج ملی "پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم" از 15تا 30 دی ماه سال جاری بطور هماهنگ در سطح کشور به اجرا گذاشته می­شود، تا با همکاری همه دست اندرکاران سلامت شاهد ارتقا سلامت مردم کشور باشیم.

بسیج ملی پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم در شهرستان راز و جرگلان امسال نیز همچون سالهای گذشته، همگام با سراسر کشور توسط شبکه بهداشت و درمان راز و جرگلان و با همکاری سایر ادارات ذیربط برگزار می گردد.

 

 


منبع : شبکه بهداشت و درمان شهرستان راز و جرگلان چاپ مطلب ارسال خبر به دوستان





رتبه بندی شما به مطلب فوق:


دیدگاه‌ها 0 نظر

این مطلب فاقد نظر می باشد.








جستجو
سوگندنامه بقراط (۱۱۷۰۶ بازدید)
امپاتی(empathy) چیست؟ (۶۲۸۰ بازدید)
سلام بر محرم (۵۹۸۸ بازدید)

برای مشاهده اوقات شرعی کلیک نمایید ...